Is uw organisatie goed voorbereid op een crisis?
Crisisplan maken
Crisisplan op papier, houvast in de praktijk
Zodra uit de dreigingsanalyse duidelijk is geworden welke crises het grootste risico vormen voor uw bedrijf, wordt er een crisisplan op maat gemaakt. Het crisisplan beschrijft hoe de crisisorganisatie is ingericht en te werk gaat. We schrijven een kort en bondig crisisplan, dat als naslagwerk dient als er geen dreiging is, en als leidraad tijdens een crisis onder grote tijdsdruk praktisch bruikbaar is.
Vragen over het opstellen van een crisisplan?
Bel 088-166 3000
Wat is een crisisplan?
Het crisisplan bevat het organogram van de crisisorganiatie en de verschillende procedures die gevolgd moeten worden tijdens een crisis. Omdat iedere organisatie anders is, is het crisisplan altijd maatwerk.
De inrichting van de crisisorganisatie hangt af van uw bedrijf. Bij kleine bedrijven met een locatie, is er vaak een crisisteam dat zelf de hele crisis afhandelt. Bij grotere organisaties met meerdere vestigingen, wordt er onderscheid gemaakt tussen het centrale crisisteam (CCT), decentrale crisisteam (DCT) en lokale coördinatieteams (LCT). Uit het crisisplan wordt ook duidelijk met welke andere teams er samengewerkt wordt; supportteams, recovery teams, de BHV-organisatie en de overheid.
Waar moet een crisisplan aan voldoen?
Een goed crisisplan moet werkbaar zijn tijdens een crisis. Als u onder druk staat, heeft u niets aan een onoverzichtelijk en vuistdik plan. Daarom schrijven we onze crisisplannen zo kort en concreet mogelijk en oefenen we met het gebruik ervan.
Een goed crisisplan is tijdens de voorbereiding een naslagwerk, en tijdens een crisis een gids die u door de crisis heen loodst. Verandert er iets in uw organisatie of in uw crisisorganisatie? Dan is het belangrijk om te controleren of het crisisplan nog steeds werkbaar is. Vergeet ook niet het plan door te nemen met nieuwe leden van het crisisteam.